José Antonio Pagolaren homiliak.
Igandeko izenburuan "klik" egin, José Antonio Pagolaren homiliak irakurtzeko, partekatzeko, jaisteko edo inprimatzeko. Baita ere goiko menuan A Zikloa, B Zikloa edo C Zikloa aukeratu, zikloaren homiliak irakurtzeko.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
2013ko uztailaren 14a
Urteko 15. Igandea (C)
EBANJELIOA
Nor da nire lagun hurkoa?
+ Jesu Kristoren Ebanjelioa San Lukasen liburutik 10,25-37
Orduan,
lege-maisu batek jaiki eta azpikeriaz galdetu zion:
– Maisu, zer egin
behar dut ondaretzat betiko bizia jasotzeko?
Jesusek esan
zion:
– Zer dago
idatzia Moisesen legean? Zer irakurtzen duzu?
Hark erantzun:
– Maita ezazu
Jauna, zeure Jainkoa, bihotz-bihotzez, gogo osoz, indar guztiz eta adimen
guztiz. Eta lagun hurkoa zeure burua bezala.
Jesusek erantzun
zion:
– Ederki erantzun
duzu. Bete hori eta bizia izango duzu.
Baina
lege-maisuak, bere galdera bidezkoa zela adierazi nahirik, galdetu zion Jesusi:
– Eta nor da nire
lagun hurkoa?
Jesusek erantzun
zion:
– Behin batean,
gizon bat zihoan Jerusalemdik behera Jerikorantz eta lapurren eskuetan erori
zen; zeuzkanak kendu eta, egurtu ondoren, alde egin zuten, erdi hilik utziz. 31
Apaiz bat gertatu zen, hain zuzen, bide hartan behera, eta, gizona ikustean,
bidetik okertu eta aurrera jo zuen. 32 Gauza bera egin zuen handik igaro zen
tenpluko lebitar batek ere: ikustean, bidetik okertu eta aurrera jo zuen. 33
Baina bidaian zen samariar bat bertara iritsi eta, hura ikustean, errukitu egin
zitzaion.
Hurbildu eta
zauriak lotu zizkion, olioz eta ardoz igurtzi ondoren; gero, bere asto gainean
ezarri, ostatura eraman eta bere ardurapean hartu zuen. 35 Biharamunean,
zilarrezko bi txanpon atera eta ostalariari eman zizkion, esanez: «Zain ezazu
eta, gehiago gastatzen baduzu, hurrena natorrenean ordainduko dizut». 36 Zure
ustez, hirurotan zeinek jokatu zuen lagun hurko bezala lapurren esku eroritako
gizonarekin?
Lege-maisuak
erantzun zion:
– Hartaz errukitu
zenak.
Jesusek esan
zion, orduan:
– Zoaz eta egin
zuk ere beste horrenbeste.
Jaunak esana.
HOMILIA
2013ko ekainaren 14a.
EZ EGIN EZIKUSIARENIK
«Eta
izan errukitsuak, zuen Aita errukitsua den bezala». Hau da Jesusek gizadiari
utzi dion ondarea. Historian txertatu nahi izan duen iraultza ulertzeko,
arretaz irakurri beharra dugu «samariar onaren» kontakizuna. Hartan deskribatu
digu sustatu behar dugun jarrera, gure ustekeriak eta jarrera ideologiko edo
erlijiosoak baino harago, mundu gizakoiago bat eraikitzeko.
Bide
bakarti baten ertzean gizaki batek datza, ostu egin diote, eraso, dena kendu,
erdi hilik utzi, bere zorira utzi. Izenik eta aberririk gabeko zauritu
honenagan laburbildu du Jesusek hainbat eta hainbat biktima errugaberen egoera,
zuzengabeki tratatuak eta historiako hainbat bide-ertzetan utziak izan direnen
egoera.
Ingurumari
horretan, bi bidaiari ageri dira: lehena apaiz bat, bestea lebitar bat. Biak
dira Jerusalemeko erlijio ofizialean errespetuz hartutako mundukoak. Biek modu
berean jokatu dute: «zauritua ikusi, bidetik saihestu eta ezikusiarena egin».
Biek itxi dituzte begiak eta bihotza, gizon hura ez da inor haientzat, aurrera
egin dute gelditu gabe. Hau da Jesusek egiten dion errotiko kritika bere
kideengan bihotz errukitsu bat sortzeko gai ez den erlijio orori. Zer zentzu du
halako gizatasun eskasa duen erlijio batek?
Bide
beretik badator hirugarren pertsonaia bat ere. Ez da apaiza, ezta lebitarra
ere. Ezta Tenpluko erlijioko kide ere. Halaz guztiz, iristean, «zauritua ikusi
du,hunkitu da eta hurbildu zaio». Berehala, ezezagun harentzat ahal duen guztia
egin du, bizirik ateratzeko eta haren duintasuna berreskuratzeko. Hau da
Jesusek munduan txertatu nahi duen dinamika.
Lehenik
eta behin, ezikusiarenik ez egin. Sufritzen ari denari arretaz eta erantzukizunez
begiratu. Begiratu honek aska gaitzake egoismotik eta axolagabekeriatik,
hainbat eta hainbat biktima errugaberen artean bizi izanik kontzientzia lasaiaz
eta errugabetasun-ilusioaz bizitzen uzten diguten jarrera horietatik. Aldi
berean, begiratu horrek eragin diezaguke «hunkitzera; baita halakoen
sufrimendua geure sufrimendu egitera ere».
Erreakzionatzea
da funtsezko gauza, eta sufritzen ari den harengana «hurbiltzea; ez, noski,
halakoari laguntzera beharturik ote nagoen ala ez galdetzeko, baizik eta,
ondo-ondo jarririk, premian dagoen hura pertsona dela jabetzeko, deika ari
zaiguna dela. Geure jarduera zehatzak agertuko digu geure gizatasun-kalitatea.
Hau
guztia ez da teoria hutsa. Gaurko kontakizuneko samariarra ez da pentsatzen
jarri kode erlijioso edo moral bat bete beharra duen ala ez. Soil-soilik,
zaurituaren egoerari erantzun dio, burura etorritako guztia egin du, haren
sufrimena arindu eta haren bizitza eta duintasuna beren onera ekartzeko.
Konklusio-moduan, hitz hauek esan dizkio Jesusek: «Zoaz eta egin zeuk ere gauza
bera».
José Antonio Pagola
HOMILIA
2010ko ekainaren 11a
EGIZU ZUK ERE BESTE HORRENBESTE
Jesusekin
izandako solasaldi batean lotsagarri ez gelditzeko, lege-maisu batek galdetzen
dio: «Eta zein da nire lagun hurkoa?» Legea betetze hutsaz arduratzen den baten
galdera da. Zein maitatu behar duen zaio axola eta zein baztertu. Bost axola
zaio jendearen sufrimendua.
Jesus,
berriz, bidean aurkitzen duen jendearen sufrimendua nola arinduko dabil,
larunbatari buruzko legea eta garbitasun-arauak hautsi behar baditu ere. Eta
premian denarekiko maitasunaz ahazten den legekeria erlijioso oro era
probokatzailean salatzen duen kontakizun batez erantzuten dio.
Jerusalemdik
behera Jerikora doan bidean, gizon bat lapurrek azpian hartu zuten. Erasorik
eta zeraman guztiaz gabeturik, bide-bazterrean gelditu zen erdi hilik, bere
zorian bakarrik. Ez dakigu zein den. Soilik, «gizon» bat dela. Gutako nornahi
izan zitekean. Bortxakeriak, gaixotasunak, zoritxarrak edo etsipenak jotako
edozein gizaki.
«Halabeharrez»
apaiz bat agertu da bide berean. “Halabeharrez” izan dela dio testuak, kultuari
emana den gizon batek auzi hartan zerikusirik ez balu bezala. Kultu-gizonari ez
dagokio, nonbait, bide-bazterrean zauritua den pertsona baten ondora
hurbiltzea. Tenplua du halakoak bere tokia, nonbait. Zaurituaren parera
iristean, «hura ikusi, itzulinguru bat egin eta aurrera doa».
Haren
erruki falta ez da soilik jarrera pertsonala, zeren zaurituaren ondotik igaro
den tenpluko levitar batek ere «gauza bera egiten baitu». Jarrera pertsonala
baino gehiago, sakratuaren munduari emanak direnek duten arriskua da: jendeak
borroka egiten duen, sufritzen duen, lan egiten duen egiazko mundutik urrun
bizitzeko arriskua.
Erlijioak
erdigune Jainkoa, biziaren Adiskide hori, sufritzen dutenen Aita den hori ez
duenean, erlijio hartako kultu sakratua bizitza profanotik apartarazten duen
esperientzia bihur daiteke, jendearen sufrimenduarekin zuzeneko harremanak
izatetik apartarazten duen esperientzia, bide-bazterrean ikusten dugun
zaurituari kasurik egin gabe aurrera joarazten digun esperientzia. Jesusen
arabera, ez dira kultu-gizonak hobekien adierazten ahal digutenak nolako
tratatua eman sufritzen ari direnei, baizik bihotz ona duten pertsonak.
Bide
berean hor dator samariar bat ere. Ez dator tenplutik. Ez da Israel herri
hautatuko kidea ere. Hain sakratutasun-kutsu koxkorra duen bere
merkatari-negozio txikiari emana da. Halere, zauritua ikusi duelarik, ez da
hasi lagun hurkoa den ala ez galdezka. Errukitu eta ahal duen laguntasun guztia
eskaini dio. Hau da imitatu beharrekoa. Hala dio Jesusek lege-gizonari: «Zoaz
eta egizu zuk ere beste horrenbeste». Zein imitatuko dugu geure bidean gure
egun hauetako ekonomi krisiak jotako biktimekin topo eginen dugunean?
José Antonio Pagola
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Iruzkinen argiltapenak blogaren administratzailaren onarpena eskatuko dute.